Ritnoaivi ja nieguid oaidni – The Frost-haired and the Dream-seer (CD)

Musikk fra teaterforestillingen Ritnoaivi ja nieguid oaidni, produsert og framført av Beaivváš sámi teahter, og regissert av Haukur J. Gunnarsson. Både forestillingen og musikken er skrevet og komponert av den kjente samiske poeten, komponisten, skuespilleren og artisten Nils-Aslak Valkeapää (1943-2001). Valkeapää, inspirert av den klassiske Japanske Noh teateret, har skrevet fortellingen i form av en drøm – der en ung reingjeter drømmer at en gammel vis mann kommer til han. Den gamle påminner den unge om viktigheten av gammel viten, og advarer for kaos og ødeleggelse om mennesket glemmer at man bare er en liten del av universet og at man er underordnet naturen.

Musikere: Roger Ludvigsen, Kenneth Ekornes, Esa Kotilainen og Patrick Shaw Iversen. Vokal: Inga-Máret Gaup Juuso, Áilloš (Iŋgor Ántte Áilu Gaup) og Mary Sarre

Albumet inneholder 13 spor – blant dem Áillohaš, Eallima áhpi, Sámi eatnan duoddariid, Davás og Biegga

DATCD-61. DAT, 2013. 1 CD (34 min.) 169.- (cdon.com eller platekompaniet.no)