LEAGUS: Lea Áigi (vinyl med CD)

lea-aigiLEAGUS er et musikalsk møte mellom pianisten Herborg Rundberg og gitaristen og electronicamusikeren Kristian Svalestad Olstad. Lea Áigi er deres debutalbum og består av 10 låter, hvorav de aller fleste er instrumentaler preget av improvisajon og kreativ utfoldelse. Låten Mun vuolggán dál har tekst skrevet av Nils-Aslak Valkeapää og vokal av Rundberg. Duoen har høstet gode kritikker for sitt særegne og nyskapende musikkutrykk.

Rundberg har tidligere gitt ut albumet Árbi (2010). Árbi er et klaververk som er basert på tradisjonelle salmer fra den sjøsamiske kommunen Kåfjord og andre samiske områder.

«Det oser av kvalitet i alle ledd, fra musikerne og musikken til coveret på den nye LP-plata. Leagus har skapt et unikt musikk­uttrykk, et nytt tilskudd til den samiske musikk­verdenen«, skriver Elin Margrethe Wersland i avisa Ságat.

Nordlig mesterverk (Helge Matland, 14.10.16, iTromsø)
Leagus: Lea Áigi (Jan Granlie, 29.09.16, Salt Peanuts)
Kvalitet i alle ledd (Elin Margrethe Wersland, 23.09.16 Ságat)

Tilgang i Spotify: LEAGUS: Lea Áigi

CAM003. CAMO, 2016. 10 spor (36 min.) Kan kjøpes gjennom Backbeat i Tromsø.