Maxida Märak & Downhill Bluegrass Band: Mountain songs & other stories (CD)

muontain songs and other storiesDen samiske multikunstneren Maxida Märak er fra Jokkmokk i Nord-Sverige og har gjort seg bemerket for sitt store politiske engasjement mot gruveindustriens forsøk på å etablere seg i Jokkmokk-området og for sitt musikalske talent. Märak blander joik med rap og elektronika. Nylig ble hun nominert til en svensk musikkpris i klassen årets nykommer.
Her samarbeider hun med svenske Downhill Bluegrass band og resultatet er bluegrass blandet med tradisjonell samisk joik.
Albumet inneholder blant annet låten «The  Mountain» skrevet av Steve Earle. Den kan sees på som er et innlegg i gruvedebatten og NikeSunnas joik som er en joik Märak har laget til sin egen datter.
Maxida Märak nominert til svensk musikkpris i klassen årets nykommer (NRK Sápmi, 17.02.2015)
Tilgjengelig på Spotify:  Mountain Songs & other stories
LHM026. LimestoneHouse Music, 2014. 1 CD (51 min.). 169.- (kan bl.a. kjøpes gjennom cdon.no)